FW: FW: BOUNCE veckobrev@ths.kth.se: Non-member submission from ["Josefin Viidas" <josefin.viidas@ths.kth.se>]

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Wed Sep 6 14:37:00 CEST 2006

 JV> Du har skickat mail till postmaster at stacken.se men det är vi som
 JV> får detta mail. Jag har tittat lite på problemet och jag vet inte
 JV> så mycket men om ni har skickat ut nyhetsbrev från adressen
 JV> "veckobrev at ths.kth.se" den kommer inte fran till dem som har
 JV> adresser hos Telia.

Vad har egentligen Telia med saken att göra?  Varför gick något brev
dit?  Josefin, sitter du hemma med Telia som ISP och försöker skicka
ditt nyhetsbrev?  Eller sitter du på en dator på THS?

Hur som helst, om något har sagt "Non-member submission from ["Josefin
Viidas" <josefin.viidas at ths.kth.se>]" så är jag ganska övertygad om
att det är majordomo som tycker det, och inte Telia.

 JV> Det är så att Telias server kollar först om avsändareadressen
 JV> existerar och om man tittar på adressen veckobrev at ths.kth.se den
 JV> finns inte och då tror server att det är SPAM och kastar.

Hur kollar den det?  Om den slår upp vad ths.kth.se har för MX och
ställer frågan dit så får den inte det svaret.

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
Put no trust in cryptic comments