[brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Mikael Bengtsson jester at stacken.kth.se
Sat Jun 3 11:47:54 CEST 2006

Jonas Lund spoke, and this was my reply:

> Dom som börjar på KTH som ens vet vad linux är?

De lär sig. Jag visste knappt vad det var när jag började, men jag
installerade det på min hemmadator efter tre månader på KTH.

> Ok sanning med modifikation. Men kan du ärligt säga att alla som
> börjar på Data ens vet vad det är? Min gissning är att siffran är ca
> 30% på Media. Elektro och andra program antar jag ligger nånstans
> emellan. Att sedan faktiskt kunna använda ett *nix system, jmf med att
> känna till det ger oss troligen en ännu lägre andel.

Som folk redan har påpekat är det milsvid skillnad på att administrera
ett *nix-system och att använda det. Med ett grafiskt skal, och en massa
trevliga installationsscript blir det i stort sett som en windowsburk,
men du får möjligheten att använda en vettig terminal.

Frågan du egentligen borde ställa dig är: Vad gör man på KTH om man inte
vare sig vill eller kan lära sig använda ett *nix-system? Det är ändå
blivande civilingenjörer och ingenjörer du pratar om - inte min totalt
otekniska mor.

Liknelsen som Harald kom med var väldigt träffsäker. Alla vill inte ha
en bil med igensvetsad motorhuv. Det är många som är nyfikna, och vill
lära sig mer om vad som finns under den. I Windows har man begränsade
möjligheter till det, och som användare i ett Windowssystem har man
oftast mycket begränsade rättigheter.

/Micke