Re: Stor hög Sun-arbetsstationer över på NADA

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Sun Dec 10 22:55:58 CET 2006

 p> Det är maskiner, de saknar enbart disk.

Kan ju lägga till att det är vanlig IDE disk man ska sätta i dem, så
det är inget som är särskillt besvärligt att få tag på ...

En Blade 100 är ungefär som en uppdaterad Ultra-5; de har ungefär
samma yttre format, men är betydligt snabbare.  De har ultraprocessor
(500 MHz UltraSPARC IIe enligt vad jag hittar på webben) men diskarna
sitter på IDE och de har PCI-kortplatser.  De kan bestyckas med upp
till 2Gb ram (jag vet inte vad det sitter i de här).  De har Ethernet,
Firewire, USB, Grafik (med vanlig vgakontakt), ljud, serie och
parallelport inbyggt.  Och en smartkortläsare om man lyckas prata med
den ...

Man kan köra solaris 9 eller 10 på dem, eller så kan man köra *BSD
(jag tror alla tre funkar) eller linux (antar jag).

 p> Jag kan lagra på mitt jobb.

Någon enstaka kan jag nog lagra också ...

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
Just say NO to lssy cmprssn