Re: Fredag, trött, och vill bara åka hem. (spamd / brygga trubbel)

peter håkanson peter at ipsec.se
Fri Mar 18 23:30:45 CET 2016

> On 18 Mar 2016, at 17:09, Leif Larsson <leif.larsson at l3system.se> wrote:
>
> Hejsan listan,
>
> Har en brygga med två interface som sitter mellan internet och en mailsever. OS: OpenBSD
>
> Kör spamd på burken.
>

> Problemet är att trafiken inte routas riktigt som man tänkt sig när man håller på med bryggor.
>
> Ex regeln:
> pass in on $ext_if proto tcp from any to any port smtp divert-to 127.0.0.1 port spamd
>
> ...fungerar inte, det saknas någon form av "route-to" regel.
>

> Spamd ger inte ifrån sig ett pip
> [...]

Leif,
jag har inte sysslat med vare sig spamd eller pf men:
om du tcpdumpar din telnet session enligt ovan, vem svarar
på tcp-paketen ? 127.0.0.1 eller ext_if ?

Även om de kommer från någon av maskinens ip, är alla fält rimliga ?

Trevlig helg
Peter Håkanson           Phone     +46707328101
IPSec sverige                Email      peter at ipsec.se
"Safe by design"           Address    Lillekärr Norra 96
                                        S-425 34 Hisings Kärra Sweden