VLAN och CARP

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Fri Jan 23 14:57:59 CET 2015

On 01/23/15 14:06, Leif Larsson wrote:
> Hejsan,
>
> Sitter med en OpenBSD med tre VLAN interface och fyra fysiska.
> Jag har satt upp CARP för redundans på alla fysiska if.
> Skulle vilja hålla nere antalet CARP-interface så det inte blir så grymt
> rörigt.
>
> Har ni något tips om hur man skulle kunna hantera VLAN-if failover
> istället för med CARP ?
>
> Har kikat lite på ifstated men då är nog CARP mer hanterbart.

Tyvärr har jag inga tips, men stöter du på bra lösningar kan jag vara
intresserad.
Jag har nämligen i alla år kört precis som du, fast jag har runt
dussinet VLAN alla med CARP på.
Och ja, lite rörigt blir det, när ifconfig-outputten bara rullar på :-)
Men det finns värre.. kör med Xen med femtitalet maskiner på varje host
och network i bryggat läge.. antalet interface på de hostarna är inte
att leka med :-)
Iofs är det linux, så O.T. :-) Sorry

Niklas