Failad upgradering till FBSD 10

peter h peter at hk.ipsec.se
Wed Apr 16 16:23:23 CEST 2014

On Wednesday 16 April 2014 15.18, Mattias Barthel wrote:
> Hej,
>
> Jag har fått en icke bootbar FreeBSD på halsen efter att uppgradering
> från 9.2 till 10 gått snett.
> Vid själva uppgraderingen tog root partitionen slut på disk.
>
> Nu när jag bootar säger den att den inte vet vilken disk den ska boota
> ifrån och att den inte hittar kerneln.
> "Cant work out which diska we are booting from"
>
> Vad ska man göra? Fixit?

Har du något på den som du är rädd om ?

Du kan antagligen boota upp en fixit, starta ett shell, fsck alla filsystem och nfs montera
något stort. Sedan kan du kopera över det du är rädd om ( eller rubbet ) rill nfs volymen.

Installera 10.0, samt kopiera tillbaka det du behöver.

> Tackar för all möjlig hjälp.
>
> Mattias

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )