Konstig wifi på obsd 5.0

Anders Troback freebsd at troback.com
Sat Jan 14 15:11:58 CET 2012

Hej!

Uppgraderade från OpenBSD 4.8 till 5.0 (via 4.9) på min lilla brandvägg
och nu har jag fått lite konstiga problem! Har just nu igen aning var
det kan vara fel så jag vet inte vad ni andra skulle behöva se för att
kunna hjälpa mig så jag försöker mest förklara hur det ser ut och vad
som är felet!

I brandväggen har jag två nätverkskort, ett för mitt LAN (re0) och ett
där jag har mitt ADSL modem (em0). Jag har även ett trådlöst kort
(rum0)! re0 och rum0 är medlemmar i bridge0!

Så nu till problemet! Om jag ansluter med en laptop mot rum0 så kommer
jag inte ut på Internet via em0, jag kan inte en köra ping eller tex ssh
mot brändväggen! Visst det låter ju inte så konstigt men det som rör
till det i mitt huvud är att jag kan pinga eller köra tex ssh till
vilken annan IP som sitter på re0 från min laptop!

Säkert något jätte enkelt men just nu kan jag inte komma på vad det kan
vara! Har inte gjort några förändringar i konfigurationen på något
sätt, bara uppdaterat!

Hälsningar,
Anders Trobäck