usb tangentbord som inte " går igång "

peter h peter at hk.ipsec.se
Tue Nov 15 09:43:45 CET 2011

Jag har en fråga om ett egendomligt beteende; ett usb tangentbord som inte fungerar med freebsd

Det är ett "kinabord" utan firmamärke, ett s.k. kompakt tangentbord utan keypad.
Jag släpar med mig det för underhåll på mätdatorer som kör linux/ubuntu) och dör fungerar
det exakt som det är tänkt.

Men i går försökte jag använda det på en freenas/priloant N36 och det fungerade inte. Det
som märk är att alla 3 LED's ( capitals,, scroll lock och numlock) blinkde i takt, ung 1 blink/s
blinkningarna fortsätter "forever"

Andra usb tangentbord fungerar korrekt.

Tillbaka till "kina-bordet, om jag bootar om n36, då fungerar kina-bordet, kan användas
i bios och verkar fungera genom loaders men slutar fungera när kernel startas.
Det är alltså freebsd 8.2 ( i freenas utförande) som är grinigt.

Några ideer ?

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )