Accesswicth

Joel Dahl joel at FreeBSD.org
Fri Mar 18 09:13:01 CET 2011

On 18-03-2011  8:23, Jon Otterholm wrote:
> Behöver tips på en bra prisvärda accesswitchar för att ansluta en massa studentlägenheter.
>
> Kraven utöver standardfunktioner är:
>
> 24/48 portar 10/100 + gig-uplink
>
> Option-82
>
> Accessfilter
>
> CLI
>
> Bra om switchen har funktioner för att begränsa antal mac/port alternativt att den begränsar antal DHCP-lease/port. Bra också om CLI är "Cisco-like" så att man inte behöver lära sig något helt nytt igen.
>
> D-link går bort, är less på att byta nätdelar och vänta veckovis på "Next business day"-service.

HP Procurve 2610 uppfyller ovan krav.  Finns i 24/48-varianter.  Jag har ett
par stycken och de fungerar fint.

Överlag gillar jag Procurve.  Lagom pris, gott om features och än så länge
stabila.  Lifetime warranty och fria uppdateringar.  Jag har en liten site
på cirkus 70 enheter av varierande modell och problemen har varit få.

--
Joel