SShguard och ipv6

Sven-Åke Svensson sa at mbg.se
Fri Apr 1 09:00:12 CEST 2011

Hej

Är det någon som vet hur man får sshguard att reagera på intrångsförsök
över ipv6?

Mitt system är en Freebsd 8.2 med pf som firewall. Jag har senaste
ports-versionen av sshguard installerat. När jag gör försöken över ipv4
så ser jag att adressen spärras efter fjärde försöket. Man kan även se
den adressen med "pfctl -T show -t sshguard".

Om man däremot försöker över ipv6 så blockas det aldrig. I
/var/log/auth.log kan jag se rader med "invalid user......". Däremot
reagerar sshguard aldrig och ingenting dyker upp i tabellen.

Böhöver man lägga till något mer i /etc/syslog.conf? Jag har standard där
"auth.info;authpriv.info     |exec /usr/local/sbin/sshguard"

Hälsningar

Sven-Åke