fråga om JBOD och fungerande sas kontroller

Martin Nilsson martin at mullet.se
Wed Sep 29 09:20:54 CEST 2010

  peter h skrev 2010-09-28 15:50:
> Nu har jag lite svårt att hitta ett sas-kort med extern kontakt ( till vessJBOD) som
> dessutom har support i free.  Någon som kan rikta min näsa åt rätt håll ?

LSI:s SAS kort med 1078 chip finns i ett flertal utföranden med interna
och externa kontakter samt PCi-e eller PCI-X buss och stöds av mpt
drivisen i FreeBSD. Även den inbyggda RAID funktionen  RAID 0,1,1e stöds
till viss del med mptutil programmet, se man sidan för begränsningar.

Skall man köra zfs och vill slippa allt raid tjafs så går det att flasha
om korten till rena SAS host bus adapters, firmware för både IME
(Integrated Mirror Enhanced) och IT (Initiator Target) finns på lsi:s webb.

Mvh,
Martin

--
Martin Nilsson, CEO, Mullet Scandinavia AB, Malmö, SWEDEN
E-mail: martin at mullet.se, Phone: +46-(0)708-59 99 91, Web: www.mullet.se

Our business is well engineered servers optimised for FreeBSD&  Linux