fråga om JBOD och fungerande sas kontroller

peter h peter at hk.ipsec.se
Tue Sep 28 15:50:34 CEST 2010

Jag funderar på en lagringslösning med en promise vessJBOD ( 16 sata diskar)
kopplad med SAS (?) till ett lämpligt controllerkort som är stött i freebsd.

På dessa diskar ämnar jag köra zfs ( alltså ingen raid-middleware inblandad) då
zfs har allt som behövs för att addera/byta diskar.

Nu har jag lite svårt att hitta ett sas-kort med extern kontakt ( till vessJBOD) som
dessutom har support i free.  Någon som kan rikta min näsa åt rätt håll ?

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )