Blocka portscanning med PF?

Anders Troback freebsd at troback.com
Thu Feb 4 19:07:37 CET 2010

Den Thu, 4 Feb 2010 17:42:30 +0100
skrev Oskar Holmlund <ikarso at gmail.com>:

> http://johan.fredin.info/openbsd/block_ssh_bruteforce.html
>
> Låter ju ungefär som det du efterfrågar.

Hmmmm, nej det är precis det jag inte menar, det där gör jag redan...:-)

Det jag menar är om någon portscannar servern vill jag att PF blockar
all trafik från den som scannar mig genom att tex lägga in IP:n  i en
tabell som jag senare kan tömma med expiretable!

SSH skyddar jag redan med PF:s max-src-conn-rate och overload regel
plus att jag kör denyhosts, allt för att vara på den säkra sidan:-)