Alternativ till Soekris HW?

Björn Wallentinus bjorn.wallentinus at abc.se
Tue Oct 27 15:02:18 CET 2009

Kör två Alixar som brandväggar, de kör även vpn mot varann. Funkar fint
med OpenBSD 4.3 och 4.4. Har kört den ena ca 1 år och den andra några
månader. De mountar även var sitt NAS och gör rsnapshot backup över VPNet.

Tips för installation är att installera på CF kortet via en kortläsare i
din dator och sen ändra i fstab vad disken kommer heta. Är nog sd0 när man
installerar men blir wd0 när man stoppat i kortet i alixen.

En kul grej är att man måste stoppa i kortet efter man bootat upp på
installations cdn så burken hittar det. Annars kan man råka installera på
sin dator istället.... fråga inte hur jag vet :) Vill man vara säker
pluggar man ur hdd innan...

//Björn