isakmpd och routing/NAT....

Anders Troback freebsd at troback.com
Tue Oct 27 10:31:05 CET 2009

Nu har jag fått allt att fungera och så här gjorde jag till slut:

Min VPN gateway (1.2.3.4)

ipsec.conf:
ike passive esp from 10.1.0.0/17 to any srcid vpn.bus.org

Min klient (Dynamisk IP/NAT)

ipsec.conf:
ike esp from 172.17.0.1 (egress) to 10.1.0.0/17 peer 1.2.3.4 \
	srcid anders at bus.org dstid vpn.bus.org

pf.conf:
nat on enc0 from egress to 10.1.0.0/17 -> 172.17.0.1

Det enda jag skulle vilja ändra på är att 172.17.0.1 var dynamiskt på
något sätt, att adresserna togs från en pool som i racoon kanske men
jag vet inte om det är möjligt. Som det är nu måste jag ha ett specifik
IP från varje klient och detta måste administreras så att alla har ett
eget, inget jätte problem än men det är en felkälla! Är intresserad om
någon vet en lösning på detta!

Tack alla för hjälpen!

\\anders

believed to be clean.