IPSEC, Racoon och dynamiska adresser!

Janne Johansson jj at it.su.se
Thu Oct 22 09:06:43 CEST 2009

Anders Troback wrote:

> Har inte hunnit fatta det där med ipsecctl riktigt men om man nu
> använder det, vilket jag gör, kan man då ansluta med en "vanlig" isakmpd
> eller något annat som tex raccon eller kanske tom Shrew?

ipsecctl bakar en isakmpd.conf åt dig med bra defaults, så det går
alldeles utmärkt att ansluta en "vanlig" isakmpd mot den. Bortsett från
det så är det ju standardiserad IKE, så du kan bygga ipsec.conf-filer
för att prata med det mesta (riktigt udda saker lär kräva att du
manuellt skapar en isakmpd config antagligen).

Jag kör ipsecctl:ad obsd mot Cisco ASA5000-burk t.ex.