BSD som brandvägg för större lan

Daniel Wiberg danne at wiberg.nu
Wed Oct 21 16:27:32 CEST 2009

On Wed, Oct 21, 2009 at 04:07:46PM +0200, Andreas Pettersson wrote:
> Goddag.
>
> Jag sitter med en Cisco PIX 515E från 2004 och saknar två saker;
> 1000Mbit-interface och IPv6-stöd.
>
> Istället för att investera över 100.000 kr (uppskattningsvis) på en ny
> ASA funderade jag på möjligheten att stoppa två Quad-NICs i en
> standardserver och köra FreeBSD istället. Eller nån annan BSD för all
> del. Och eftersom standardhårdvara är billigt kan man smälla upp två och
> kanske CARPa dem, eller nåt..
>
> Jag har ett par inside-interface, en dmz och en outside, med en del
> [...]

Jag kör pfSense (www.pfsense.org), jag tycker det är en grym
opensource-firewall med utmärkt peka och klicka GUI. Dock saknar den
IPv6-stöd. M0n0wall (http://m0n0.ch/wall/) har jag inte testat själv, men
den skall ha stöd för IPv6, dock vet jag inte om den stödjer de andra
sakerna du efterfrågar vilket jag tror pfSense gör.

//danne