Säker Snort?

Jon Otterholm jon.otterholm at ide.resurscentrum.se
Wed May 20 13:40:12 CEST 2009

Anders Troback wrote:

> Hm, nu kommer dagens kanske dummaste fråga men hur lyssnar man utan att
> sätta en IP? :-]

Det löser snort åt dej. När du specar vilka IF som snort skall lyssna på
så kommer snort att sätta IF i "promiscuous mode" (i annat fall så
plockar drivaren bara upp trafik som skickats till maskinen eller
broadcast).

http://en.wikipedia.org/wiki/Promiscuous_mode

När du startat snort så ser du promisc-flaggan om du kör ifconfig.

//Jon