Säker Snort?

Anders Troback freebsd at troback.com
Wed May 20 11:30:49 CEST 2009

Hej!

Letar efter ett bra och säkert sätt att sniffa trafiken på utsidan på
en brandvägg! Det som jag vill använda är Snort och skicka resultaten
till Prelude-IDS som är inne på mitt LAN!

Det som bekymrar mig är hur Snort ska komma åt insidan utan att behöva
gå runt brandväggen. Snort skickar data, den hämtas inte av
prelude-manager. Det jag tänkte lite på är om man låter en FreeBSD burk
(kör mest FBSD) ha ett kort som lyssnar och sitter på utsidan ett som
kort som prelude pratar med och sitter i LAN (eller kanske DMZ). Om man
nu gör så så har jag ju byggt en väg runt min brandvägg! Skulle även
vara bra om FBSD bara kunde lyssna utan att synas och inte ha en IP (ont
om IP nr)?

Hur hade ni gjort?

\\anders

believed to be clean.