OpenBSD IPsec och klienter med dynamiska IP

Michael Widerkrantz mc at hack.org
Mon Jun 22 10:28:27 CEST 2009

Jag tror det blivit ett beklagligt missförstånd mellan dig och mig,
Peter. Jag förstår inte riktigt hur det uppkom, men det nedanstående är
min syn på saken. Om du vill fortsätta diskutera det här kanske vi kan
ta det off-list? Brev direkt till dig studsar, tyvärr. Kanske blev du så
arg att du spärrade IP-adressen på min server?

I en tråd som en Martin Berglund <martin.berglund at alfaprint.se> började
försökte jag kapa eller splitta tråden i en annan diskussion efter ett
inlägg från roppert <roppert at gmail.com> om att använda tjänster från
dyndns.com. Jag föreslog i stället användningen av DNS Update.

Mitt inlägg om DNS Update hade ingenting att göra med Martins
ursprungliga fråga och ingenting att göra med IPsec, VPN eller
tunnlar. Det hade inte heller något att göra med någon form av
autentisering.

Mitt inlägg föreslog bara att läsaren skulle överväga att använda DNS
Update-prokollet i stället för tjänster från dyndns.com. Det var hela
inläggets innebörd. För din referens är texten från mitt första inlägg i
tråden här:

  Jag såg visserligen "liknande tjänster" ovan, men jag vill slå ett
  slag för riktiga DNS Update. ISC:s dhclient har stöd för det,
  dessutom, så det är lätt att få DHCP-klienten att uppdatera DNS.

Det är nog en bra ide att ta en eventuell fortsättning av
metadiskussionen off-list från bus.

--
M.C. Widerkrantz, http://hack.org/mc/
Plain text e-mail, please. OpenPGP welcome.