OpenBSD IPsec och klienter med dynamiska IP

Peter Håkanson peter at ipsec.se
Thu Jun 18 22:28:46 CEST 2009

On Wed, 17 Jun 2009, Rasmus Kaj wrote:

> Vad skulle problemet vara att använda DNS för att lagra en hint om att
> "servern kan förhoppningsvis finnas där"?  Om man inte äger ett fast IP
> som man verkligen kan ha koll på så ser jag inte att det finns någon --
> ens teoretisk -- möjlighet att något annat sätt att lagra den
> informationen skulle vara tillförlitligare.
det vore baettre att anvaenda en "broker", en mellanhand med fast
adress och permanent identitet.  Daa undviker man MIM attacker.

> Och det är ju bara en hint.  När man faktiskt kopplar upp behövs
> naturligtivs en tillförlitlig autenticering åt båda hållen.  Men om
> någon på den här listan säger sig köra vpn så förutsätter jag det.
Och vi har ju alla olika "krav" paa saekerhet. Ibland duger en
viss loesning, ibland aer det inte tillraeckligt starkt.

Just daerfoer aer det bra att diskutera paa forum som detta,
man kan faa olika synpunkter.

Trevlig Midsommar !