OpenBSD IPsec och klienter med dynamiska IP

Peter Hakanson peter at hk.ipsec.se
Wed Jun 17 20:48:11 CEST 2009

On Tue, 16 Jun 2009, Michael Widerkrantz wrote:

> peter h <peter at hk.ipsec.se> (2009-06-16 20:16 +0200):

> Ingen har talat om att använda DNS som autentisering, vad jag vet.

Naer diskussionen kon in paa "saeker update" drog jag oernonen till mig.

Som VPN-source duger det med 0.0.0.0 , men att kontakta en VPN som saknar
fast ip blir inte bra hur man aen goer. DNS med eller utan DNSSEC ger
ingen tillfoerlitlig beskrivning av partnern.

> Situationen var väl att någon behövde tala om i en tunnelkonfiguration
> vad andra änden hade för IP-adress? Någon autentisering ligger väl inte
> i det? Autentisering får vi hoppas finns i de nycklar som
> förhoppningsvis används i stället.

Fine. Goer det daa. Men se till att klienten med ofast ip aer den som
tar initiativet.  Har baegge ofasta faar man ta till en "broker" eller
t.ex mobile-ip.

( uraekta brister paa a a och o :-)