OpenBSD IPsec och klienter med dynamiska IP

peter h peter at hk.ipsec.se
Tue Jun 16 20:16:29 CEST 2009

On Monday 15 June 2009 21.19, Michael Widerkrantz wrote:
> peter h <peter at hk.ipsec.se> (2009-06-15 20:09 +0200):

> Det där kunde jag inte parsa, är jag rädd. Det låter som om du
> missförstod vad jag skrev.
>
> Roppert skrev att man kunde använda namn i konfigurationen i stället för
> IP-adresser om man nu har dynamiska IP-adresser. Han föreslog dyndns.
>
> Jag menade att förutom dyndns, som väl använder vanlig HTTP för
> uppdatering, kunde man också använda DNS Update-protokollet (RFC 2136)
> för att uppdatera sin A- och/eller AAAA-post för maskinen med dynamiskt
> IP i DNS. DHCP-klienten dhclient från ISC har direkt stöd för DNS
> [...]
Vad jag menar är att använda DNS information till någon form av authentisering är
svagt och har inget säkerhetshöjande värde (numera)

Möjligen kan en trovärdig dnssec-säkrad zone i en pålitlig topdomän ha ett visst värde.
Men annars gäller preshared keys, cert eller liknande som authentisering för t.ex. VPN.

Om dyndns i sig kan säkras innebär inte att dns-informationen är pålitlig.

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )