Psykologisk support önskas!

peter h peter at hk.ipsec.se
Mon Jan 26 18:54:25 CET 2009

On Monday 26 January 2009 16.28, kuuse at redantigua.com wrote:

> Ganska ofta får jag intrycket av att Windows-användare (även s.k.
> "slutanvändare", med begränsad erfarenhet) är intresserade att byta till
> Linux o.d. när dom får höra att man slipper Antivirus-program, att det
> finns tillgång till en massa gratis-program och att man inte måste boota
> om lika ofta, etc. Exempelvis har några av dessa Windows-användare slutat
> använda IE till förmån för Firefox, eller så har de åtminstone hört talas
> om andra browsers.
> Haken brukar istället vara när man kommer till frågan om MS Word och
> [...]
Då skall jag berätta om min dotters efarenhet.

Hon jobbar som tekniker på ett mellanstort företag och fick resa bort för
utbildning.
Inför utresan ville hon göra i ordning sin laptopn för att få den virusfri
och användbar "utan tjafs".  Inför detta kom hon själv på att
prova ubuntu, och med några få tips på vägen var hon  igång. OO laddades in
liksom gimp och kamera-överföringsprogram.

Allt fungerade, tom en gammal photoshop under vine.

Efter hemkomsten fick hon ( och 6 arbetskamrater ) sina nya schema, naturligtvis
tillverkade i excel med några häftiga macron.

Hon fyllde i schemat och sände in det.

Efter några dagar kom hennes chef och undrade över hennes scema, det var nämligen
det enda returnerade schemat som var rätt ifyllt och som fungerade(map macros)

De andra körde med företagets win-pc + excel.

Så OO har i åtminstånde ett fall fungerat bättre.

Vidare vittnar hon om att inget av företagets dokument har gett henne problem.

Alltså, kör oo.

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )