Re: Psykologisk support önskas!

Johan Liseborn johan.liseborn at gmail.com
Sat Jan 3 23:51:47 CET 2009

2009/1/3 Lars Lindblad <zatapathique at telia.com>:

> Så, åter till kärnfrågan: Hur bemöter ni folks åsikter och fördomar
> kring icke-windows? Jag känner att jag kommer in i dessa diskussioner
> jämt och samt, och mina "opponenter" verkar inte vilja skaffa någon
> som helst kännedom om världen utanför Windows.

Som en del andra på listan har jag i princip helt upphört att aktivt
bemöta den här typen av attityd. Jag brukat istället mentalt inta en
liknande ställning själv; att jag har valt att använda andra
"plattformar" än Windows är minst lika rätt som att andra väljer att
använda Windows; jag försöker undvika att hamna i religiösa debatter
av typen "mitt OS är mycket bättre än ditt OS", eftersom det sällan
leder till något gott. Det är helt enkelt bara att ta ett djupt
andetag, sluta ögonen lätt, andas ut, titta på personen ifråga, le
lite hemlighetsfullt, kanske skrocka lite djupt nere i magen och skaka
lätt på huvudet, och *känna* hur bra man har det som inte sitter med
Windows-burk på skrivbordet... :-)

Något som dock upprör mig, och som jag fortfarande har svårt att
skrocka bort, är det faktum att många sajter, inte minst
samhällsrelaterade sådana (som t.ex. Försäkringskassan, Skatteverket,
ett antal banker, m.fl.) fortfarande mer eller mindre förutsätter att
alla kör Windows och IE; det har ju t.ex. varit ganska svårt att få
till det där med e-leg om man kör något annat än IE... det börjar så
sakta bli bättre, men det känns inte helt OK än tycker jag...

mvh

/johan

--
Johan Liseborn