[Fwd: Oegentligheter rörande BankID och andra e-legitimationer]

Kenneth Lind exil at student.gu.se
Mon Jan 19 19:07:52 CET 2009

peter h wrote:

Jag ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare.

[klipp]

| Jag har klarat mig hittils genom att besöka bankkontor och skriva
bankgiro.

| F.ö. mitt enda val då handelsbanken inte har någon (tillräckligt) säker
| authentisering.

Hmm.. Kunden jag nämnde är också kund hos dem.

| Det har faktiskt fördelar att regelbundet besöka bankkontoret då jag
| "bli känd" och  förklarar mig stå på personalens sida.
| Vid diskussioner om "bank-på-internet" nämner jag bara att då blir de
| ju arbetslösa, detta brukar tysta allt tjafs om nätbanking.

Kan tro det :)    Annars är väl redan hyfsat många av de yngre på
bankerna vikarier och tim-anställda, vilket mer eller mindre är
likställt med arbetslöshet. Enligt de jag pratat med så har de inget
större hopp om att bli anställda "på riktigt" heller.

| Att vara känd på banken gör att jag hittils kunnat få snabb och
| effektiv hjälp att t.ex. få ett lån att täcka restskatten eller
båtinköpet,
| något som annars brukar vara tidsödande och förenat med många besök.

Mjo.. Tyvärr la swedbank ner mitt favoritkontor här i gbg och jag
hyser ingen större vilja att trängas med strul-människorna (de där
som ser till att man inte får betjäning när ens nummer kommer upp)
och pensionärerna (även om de senare i regel är trevligare än
genomsnittet) på nåt av de större kontoren. Ska flytta ändå, så jag
får se vad som händer sedan.

| Så du har rätt - vägra spela med. Men det är lysande att du så
| välformulerat talar om det för banken.

Tackar. Iofs konkurrensverket jag skickade till. Men de anser att
ärendet inte rör dem.. Citerar istället:
"Nästan alla frågor som rör relationer mellan kunder och företag
påverkar utbuds- och efterfrågeförhållandena. Det gör att nästa alla
marknadsrelaterade frågor kan sägas ha mer eller mindre med konkurrens
att göra. Frågor som rör ID-kort och e-legitimationer är såvitt jag kan
bedöma snarare en servicefråga mot företagens kunder än ett
konkurrensproblem som motiverar någon form av ingripande från en
konkurrensvårdande myndighet." - Peter Delden på KKV

Suck... Nej, det var måhända inget problem innan "den stora
likriktningen" på 90-talet.. :\  Men men.. Har man inte tittat närmare
på "utvecklingen" på området sedan 80-talet kan det vara svårt att se
det. Funderar på att följa upp detta i något lämpligt offentligt forum.
(Iofs kommer ju detta snart att harvas genom av sökmotorerna :)

| Helst borde ditt brev spridas för ett större forum - har du funderat
på det ?

Jodå. Frågan är bara vilka fora jag bör vända mig till. Utöver DNs
debattsidor, vilket forum är tillräckligt brett för att nå tillräckligt
många olika människor?
Fria Tidningar i all ära, men de känns lite för marginella.
Branschorganen?  Nja.. Computer Sweden var ju mer eller mindre med och
tvingade fram skiten-som-den-blev. De andra läses knappast av andra än
folk i branschen och det skulle väl mest komma att likna Giordiano Bruno
inför inkvisitionen..

Skrev för övrigt en förfrågan direkt till banken i ämnet. Lite spydig
kanske. Finns här: http://www.sasurai.se/bankidtjafs/20090119-bankid.txt

~   /exil - IT-kättare

- --

~ Politically, we are still stuck in the systems of thought of the Greek
~ and Roman slave states, no matter how much we rant about "democracy."
~                 Wilhelm Reich - The Mass Psychology of Fascism

Homepage:                                         http://www.sasurai.se/
Cellphone .se:                                        +46-(0)73 218 1937