Psykologisk support önskas!

Kenneth Lind exil at student.gu.se
Sun Jan 4 03:03:32 CET 2009

roppert wrote:
| Jag upplever faktiskt ett visst intresse då jag förklarar att windows
| bara är ett av många tillgängliga operativsystem. Det brukar leda till
| följdfrågor och vidare intresse som i åtminstonde ett par fall har
| lett till installation av annat än windows.
| En annan fördel är att jag kommit undan att supporta windows eftersom
| den ursprungliga frågan glömts bort. ;)

Grattis :)

Jag har gett upp sådant, men å andra sidan brukar linux-folk försöka
"värva" mig istället så fort de får nys om att jag avskyr win.

| Är inte upplysning en enkel uppgift som vi som "nördar" kan åta oss?

Njae.. Har försökt upplysa folk om än det ena och andra under årens
lopp och dragit slutsatsen att folk generellt inte vill bli upplysta,
utan på sin höjd få sina "förkunskaper" bekräftade. Undantagen från
den "regeln" är väl i så fall de man bör bearbeta, hur man nu skall
gå tillväga för att identifiera dem då det är ganska lätt att missta
en "regel" för ett "undantag". (Ibland, dock sällan, tvärt om.)

Sedan verkar "vi" bli mer och mer motarbetade i allmänhet. Exempel:
Satt med en kunds dator nu under julen. Problemet var att utskrifter
av kontoutdrag mestadels blev skräp. Det visade sig att kunden
använde "fel" browser (firefox, senaste), då handelsbanken tydligen
vill att deras kunder endast skall använda exploitern nuförtiden. Om
jag förstod kunden rätt uppstod problemet efter en av h-bankens
påbjudna "uppgraderingar". Tydligen sade även deras supportdrönare
något i stil med att det bara skall fungera med exploitern.
(Med "vi" avses människor som fortfarande inte varit förståndiga nog
att inrätta sig i PC/win-monopolets led. (sarkasm))

På sätt och vis tycker jag att det är tråkigt att de lagar om
tillgänglighet som gäller den offentliga sektorn inte även gäller
den privata. (Fast å andra sidan har väl de lagarna bara tillämpats
i undantagsfall?)
(Å tredje sidan är jag glad att slippa ytterligare en lag eller två.)

Försöker ibland tänka mig hur det skulle vara att aldrig ens ha sett
en dator. Trots alla upplevelser jag haft med, kring och tack vare
datorerna kan jag inte låta bli att tänka att det måste kännas
förbannat skönt. Inte för att jag i den situationen skulle ha något
att jämföra med ändå, men.. Kanske skulle ta en vecka och göra nån
övning på det temat.

För övrigt ligger FreeBSD 7.1-RELEASE på ett antal speglar nu.
Tankade ner och testinstallerade förrut och det verkar flyta på
bra.

~ /exil - svamlar och väntar på att 'make buildworld' ska bli klar

- --

~ Politically, we are still stuck in the systems of thought of the Greek
~ and Roman slave states, no matter how much we rant about "democracy."
~                 Wilhelm Reich - The Mass Psychology of Fascism

Homepage:                                         http://www.sasurai.se/
Cellphone .se:                                        +46-(0)73 218 1937