OpenBSD FW/Wifi AP HW

Johan Huldtgren johan+bus at huldtgren.com
Thu Apr 23 17:04:24 CEST 2009

> Soekris 5501 verkar klart intressant men jag skulle helst vilja ha
> något lite billigare. (om det finns..)

Jag kör en 5501 hemma och med undantag för Tellstick så har jag
allt ovan. Dock så fick jag inte AP att funka bra. Jag hade
dålig prestanda och väldigt ofta frös helt enkelt hela burken
och det fick bli att dra ut strömmen. Detta sker bara när man
använder wifi, om ingen var kopplad till den var det hur stabilt
som helst. Om du söker lite på misc så är det många som skriver
samma sak. Dock har jag inte funnit någon lösning. Det
verkar mest vara folk med ral kort (som jag har - info nedan),
och jag minns att nån sa att det gick bättre med RT28xx korten
än med RT25xx korten. Jag bad en kollega testa detta och han sa
att han inte fick det att frysa dock var prestanda i AP mode
tämligen usel.

Kör med en extern AP tills dess att det verkar funka bättre.

ral0 at pci0 dev 17 function 0 "Ralink RT2561S" rev 0x00: irq 15,
address 00:00:00:00:00:00
ral0: MAC/BBP RT2561C, RF RT5225

.jh