socketstress ( var slashdot artikel)

peter h peter at hk.ipsec.se
Thu Apr 9 16:37:42 CEST 2009

Om slashdots story :"IT: Researcher's Death Hampers TCP Flaw Fix"

Vad jag kunde läsa ut av "socketstress" var att man sänder SYN
och får målet att mp illa .

En skiss som jag fattat det :

attackerare                                      Målet
------------                                    --------

SYN    ->    ( sänds från userland )
                                <--          SYN/ACK

RST   ->     ( OS-stacken vet inget om detta )

ACK   ->  ( från userland , med win == 0)

                                     <--     ACK ( window-probe)
 ACK  ->   ( win=0)    Upprepas

varje "hängd" förbindelse tappar målet på resurser ( timers?minne? )

Men jag såg väldigt lite diskussion om det verkligen
biter, inte heller såg jag några diskussioner på de olika
BSD listorna om dess eventuella farlighet.

Är detta nys ?  Har jag uppfattat det rätt ?

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )