Tellstick på BSD?

Karl-Petter Åkesson freebsd at yelloworb.com
Fri Sep 12 19:20:12 CEST 2008

Vore ju rätt koolt om det funkade! Nu har jag dlig koll på drivare etc i
både BSD o Linux, men man kan läsa bla följande på deras Wiki:
"För att kunna använda din Tellstick från Java så måste ditt
operativsystem se den som en seriell enhet. I Linux är detta relativt
enkelt då enhetn installeras som en vanlig enhet under /dev och du kan
sedan använda t.ex. javacomm
<http://www.telldus.se/wiki/index.php?title=Javacomm> för att arbeta med
enheten."
samt
"USB FTDI Single Port Serial Driver (EXPERIMENTAL)"

Och Googlar man på FTDI och sio samt FreeBSD hittar man denna sida
http://www.ftdichip.com/Drivers/3rdPartyDrivers.htm med länk till en
drivare för det chippet. Där står bla:
" Free BSD version 4.8 and greater contains the uftdi driver which
provides built-in support for FT8U232AM and FT8U245AM based
peripherals.  For further details please refer to
http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=uftdi&sektion=4&manpath=FreeBSD+4.7-stable
<http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=uftdi&sektion=4&manpath=FreeBSD+4.7-stable>.

Free BSD version 6 will support the FT2232C device.  Free BSD version 5
will also support the FT2232C device with a patch."

Så frågan är väl vilket chip som sitter i TellSticken... ngn som har en
o kan öppna den o kolla?

Kjell&Co har dem så får kanske bli en tripp dit imorgon...

/Kalle