Ersättning för BankID

Kenneth Lind exil at student.gu.se
Thu Sep 4 20:24:41 CEST 2008

Anders Magnusson wrote:

| Vad är det för förändring du pratar om? Jag har inte hört om nån
förändring
| och kör med Swedbanks java-blob och den funkade bra senast jag använde
den...?

Jo, det gör jag också och för mig funkar det i ca 3 veckor till. I
övrigt några citat:

"BankID - tekniska krav

För att beställa och administrera BankID behöver du ha BankID
säkerhetsprogram installerat på din dator. Datorn måste även ha stöd för
javateknik, vilket de flesta datorer har."

klicka på "installera" och:

"Inget stöd för vissa operativsystem eller webbläsare

Vi har stöd för de mest använda operativsystemen och de vanligaste
webbläsarna.

Om du kommer till den här sidan har du ett operativsystem/webbläsare som
inte fungerar tillsammans med det nya programmet BankID
säkerhetsprogram. ..."

Detta genomfördes vad jag har förstått någon gång i våras utan någon
som helst förvarning från Swedbanks sida, så vitt jag har märkt. Jag
upptäckte det genom nåt IDG-forum när jag gjorde research inför en
uppdatering av jdk.

Ibland undrar jag verkligen hur de tänker på beslutsfattande nivåer.
Någon gräns för hur mycket de kan generalisera rörande sina kunders
IjTee-vanor borde väl finnas någonstans..?  Om det grundar sig på
bankernas egen statistik så går det ju alltid att skruva till den
en aning.
Hmm.. "Onda" tankar dyker upp här :-)

~  /exil

- --

~    Har ett passande citat av Korzybski rörande "ledares" psyke
~    någonstans, men hittar det inte just nu.

Homepage (Swedish only):    nere         http://www.solace.miun.se/~exil
Cellphone .se:                                        +46-(0)73 218 1937