vt100-terminal

Urban Boquist urban at boquist.net
Sun Nov 30 13:00:27 CET 2008

Emil> Så vad säger BUS-folket? Vad använder ni till de NetBSD-servrar
Emil> (eg Soekris) där det inte behövs skärm+tangentbord+mus?

Det kanske inte passar dig som du säger men jag kör med nollmodem och
kopplar till andra burkars serieportar + pkgsrc/sysutils/rtty för att
logga portarna. Rtty är ett urgammalt program men gör precis det man
vill och funkar klockrent.

Verkligen trevligt att faktiskt kunna komma åt konsollen från remote
utan att koppla sladdar. Speciellt om det är icke-PC-maskiner, då kan
man ju faktiskt göra seriösa saker via serieporten också.

Det enda jag har lite problem med är att om det är en Sparc i ena
ändan och en krappig PC i andra så kan ibland Sparcen hoppa in i OFW
om du plötsligt stänger av strömmen på PCn. Går att patcha bort i
kärnan dock (ignorera BREAK) men är inte helt idealt.

Mvh,
	-- Urban