Vilken server...

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Thu Nov 27 22:52:54 CET 2008

Tobias Fendin skrev:
> Slits verkligen kondringar? (Bortsett från i extrema miljöer.)

Elektrolyt-kondingar har den benägenheten. Främsta problemet för dem är
att det blir för varmt för länge. I mitt nyligen avlidna kraftaggregat
så var det just kondingarna på primärsidan som hade packat ihop och
släppt rök. När man tittar på dem så ser man att de sitter rent fysiskt
inklämda (precis som allt annat) mellan kylflänsar och annat. Klart
o-optimalt i kylningshänseende, och då har den lilla lådan ändå två fläktar.

Elektrolytkondensatorer är tydligt värmekänsliga med avseende på MTBF
och säljs i olika temperatur-klasser. Om du gissar att de som tål högre
temperatur kostar mer, så gissar du rätt. :) Storlek är förstås en annan
faktor.

MVH
Magnus