Konfigurera Netatalk

Mackan many at unx.se
Fri May 16 16:08:36 CEST 2008

On Thu, 15 May 2008 15:11:19 +0200, Tötterman, Petri
<petri.totterman at logica.com> wrote:

> Hittade NetATalk som package och installerade, men har strul med
> inställningarna. Råkar någon ha en enkel konfig-fil till NetATalk?
> Behöver man lägga till något i kerneln också?

Tjenare!

Jag har en fungerande OpenBSD-server hemma med NetATalk. Det fungerar
klockrent tillsammans med OS X, och spöar skiten ur Samba när det gäller
överföringshastighet! ;-)

Jag återkommer med min config-fil under kvällen. I OpenBSD behövdes
endast en rad i GENERIC's kernel config av-kommenteras.

Därefter, från OS X, så ansluter man enkelt med
afp://username@netatalkserver.bla från Finder.

När du väl fått igång NetATalk, så är jag säker på att du även
vill ha igång Bonjour eller liknande zeroconf-program på din BSD-server
för att få "se" din server i Finder som vilken vanlig Mac-burk som helst
på nätverket. Detta är inget jag lyckats med på OpenBSD, utbudet verkar
vara väldigt klent. Antar att du har bättre lycka i FreeBSD. Jag går
faktiskt i tankarna att sätta upp en Linux-maskin enbart för Bonjours
skull, och använda enkom tillsammans med mina Mac'ar (eller byta till
FreeBSD om du rapporterar framgång! ;-)

Mackan