OT: relays.ordb.org är tillbaka.

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Fri Mar 28 10:10:31 CET 2008

peter h wrote:

> För mig är det enklare. Kommer ett mail från t.ex. turktelecom så
> är det per definition icke önskvärt.

Studsarna kommer ju sällan från "skumma" kvarter.  De kommer ju från "de
attackerade".
För sakens skull kan jag meddela att det var en idiotisk default-regel i
spamassassin som
släppte igenom mängder av studsar till mig igår.  Det finns tydligen
något så idiotiskt som
en DNS-vitlista med IP-adresser som troligtvis sänder "bra" mail.  Bl.a.
var antivirusföretagens
hostar med på en sådan "High-trust" lista som drog av 8 (!) i score, på
spamassassins spämpoäng.
Så en studs ifrån spam skickat till Kaspersky fick default 0.1 plus för
att det var en studs som
inte passerat mina utgående mail-servrar (redan 0.1 är ett fjuttigt
defaultvärde, jag har ökat det till 2 nu),
sedan drogs 8 av.  Då ska man veta att vissa av dessa studsar innehöll
själva spammet och fick bortåt 7-8
bayesiska spampoäng, men för att det var en troligtvis god avsändar-IP
så gick de igenom.
Jag hatar vitlistor.  Håller med Måns än en gång, enbart innehållet
visar vad som är intressant.

Vi har stängt av alla vitlistor nu, utom för vår kinatradare, som vill
ha vitlistor på domännamn,
de accepterar den ev spam som uppkommer av förfalskningar av deras
kinesiska affärspartners
frånadresser.

Niklas