Re: OT: relays.ordb.org är tillbaka.

Måns Nilsson mansaxel at besserwisser.org
Thu Mar 27 21:25:17 CET 2008

--On torsdag, torsdag 27 mar 2008 09.48.38 +0100 Mathias Stjernström
<mathias at globalinn.com> wrote:

> På vilket sätt visar det hur olämpligt det är?
> Jag tycker mer att det visar hur många det är som inte jobbat aktivt
> med sina system utan kör mot RBL listor som har plockats ur drift för
> 1,5 år sedan.

Det är, anser jag, direkt olämpligt att lita på en RBL. Alla jag känner
till har antingen blivit nedlagda, kontraproduktiva eller så har
upphovsmannen haft en raving lunatic-agenda.

För övrigt så är det som jag alltid sagt, att IP-adressen som reläar
mail till dig är logiskt skild från innehållet i brevet. Ja, så är
det. Att vissa /8'or som routas från Asien ger dig spam är en
tillfällighet, punkt slut.

Oskicket att blockera dialup- och kundaccesser metodiskt faller inom samma
fack, rent förkastligt ur ett stabilitets- och skalbarhetsperspektiv.

Vill man ha korrektare alternativ så rekommenderar jag DKIM (ffa om de
skärper sig och kör på egen DNS-record-type.) och grålistning. SPF är
ett dåligt skämt som ska bekämpas.

--
Måns Nilsson			M A C H I N A

The SAME WAVE keeps coming in and COLLAPSING like a rayon MUU-MUU ...