IPMI SOL i OpenBSD

Martin Nilsson martin at mullet.se
Sun Mar 2 13:02:40 CET 2008

Henrik Holmboe wrote:
> jag har skaffat mig ett par SuperMicro-servrar (med moderkort
> PDSMi-LN4+ [1] och IPMI tillval AOC-IPMI20-E [2]), med syfte att
> användas som brandväggar. Installerade OpenBSD och använder pf och
> CARP. Allt fungerar bra, men jag har behov av att komma åt konsollen
> på maskinerna och vill givetvis använda mig av IPMI. Det går att
> använda IPMI för att läsa ut temperatur, fläktar osv i OpenBSD, men
> jag kan inte hitta något angående IPMI SOL (Serial over LAN). Google
> är inte till mycket hjälp. Är det någon som kan peka mig i rätt
> [...]

Hej,

Jag hänger inte riktigt med på vad det är du saknar?

1. Kan du inte köra IPMI SOL från OpenBSD mot en annan burk?

2. Eller får du inte upp konsolen på OpenBSD burken med IPMI kort när du
pratar med den från någon annan maskin?

Nr 1 kan jag inte svaret på nr 2. däremot kräver att du slår på "Console
Redirection" i moderkortets BIOS (COM2 och 19k2 tror jag ett det skall
vara till ditt kort - är hemma har ingen burk att kika på). Supermicro
har ett Java program "IpmiView" som du kan kan använda för att prata med
IPMI kortet över nätet. Det stödjer SOL och funkar på Win, Linux och med
lite micklande även på BSD.

Nästa steg är att övertyga boot loadern i OpenBSD att styra om konsollen
till COM2 under boot. Detta vet jag inte hur man gör, men det kan säkert
någon annan på listan svara på. Att sätta upp en terminal i /etc/ttys
att svara på COM2 är sista steget för fullsändig IPMI-SOL.

Mvh,
Martin

PS. Tänk bara på att om du har IPMI:n på utsidan i brandväggen så får du
svårt att köra IPMI sessioner mot maskiner på insidan då IPMI kortet i
brandvägen kommer att äta upp även dessa paket!

---
Martin Nilsson, CTO & Founder, Mullet Scandinavia AB, Malmö, SWEDEN
E-mail: martin at mullet.se, Phone: +46-(0)708-606170, Web: www.mullet.se

Our business is well engineered servers optimized for FreeBSD & Linux