IPMI SOL i OpenBSD

peter h peter at hk.ipsec.se
Sat Mar 1 10:22:41 CET 2008

On Friday 29 February 2008 21.43, Henrik Holmboe wrote:

> Hej busar,
>
> jag har skaffat mig ett par SuperMicro-servrar (med moderkort
> PDSMi-LN4+ [1] och IPMI tillval AOC-IPMI20-E [2]), med syfte att
> användas som brandväggar. Installerade OpenBSD och använder pf och
> CARP. Allt fungerar bra, men jag har behov av att komma åt konsollen
> på maskinerna och vill givetvis använda mig av IPMI. Det går att
> använda IPMI för att läsa ut temperatur, fläktar osv i OpenBSD, men
> jag kan inte hitta något angående IPMI SOL (Serial over LAN). Google
> är inte till mycket hjälp. Är det någon som kan peka mig i rätt
> [...]

Vad skall du med "serial over lan" till ?  Är det "konsoleportar" du vill ha?

Vad gäller prestanda så har nu nog inga bekymmer med vare sig open eller
free ( skulle du ha prestandaproblem så tror jag dina regler
är alldeles för många)

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )