OpenBSD installation från USB minne...

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Sun Jan 13 18:32:09 CET 2008

Rasmus Kaj wrote:

> Och det är inte bara en BIOS-inställning om bootbara devices (eller stöd
> för att bota från usbmedia över huvud taget) som saknas?
>
> Annars får vi nog hoppas att det finns någon som faktiskt har provat
> här, vilket väl inte verkar så osannolikt?

Tja, jag hade ju gjort det tidigare, så sent som i fredags men då hade
jag plockat en "riktig" hd-image.
Så jag funderade igenom och testade.  Det finns faktiskt ett steg som
inte är så där glasklart att det måste göras.

sätt i pinnen, säg att den får sd1 som namn (oftare är det väl sd0, men
jag har ahci som disk-driver, och den
kör scsi-emulering för sata-diskar, så sd0 är min laptop-disk).  Lite
instruktioner ur minnet, kontrollera gärna stavning
och sådant, speciellt devicenamn, så Ni inte skriver över er normala
disk :-)

# töm ev gammal disklabel
dd if=/dev/zero count=128 of=/dev/rsd1c

# sätt upp MBR
fdisk -e sd1
 > reinit

# Skapa disklabel
disklabel -E sd1
 > a a
offset [32]: <Ta defaultvärdet här>
size [...]: 2880
FS type [4.2BSD]: <default igen>

# Spara disklabel
disklabel sd1 > sd1.disklabel

# Lägg på floppyimage
dd if=floppy42.fs bs=12k of=/dev/rsd1a

# Lägg tillbaka disklabeln du sparade, eftersom en felaktig fanns i
floppy42.fs (utan offset för partition a)
disklabel -Rr sd1 sd1.disklabel

# Skriv ner nytt sekundärt bootblock eftersom disklabel-återställningen
skrev över det:
mount /dev/sd1a /mnt
/usr/mdec/installboot /mnt/boot /usr/mdec/biosboot sd1
umount /mnt
sync

Nu ska pinnen vara bootbar.  Dock upptäckte jag att alla BIOS inte
gillar att boota från icke MS MBR-er
laddade via USB.  Den jag gjorde bootade Lenovo R61 finfint, medans en
billig Celeron HP-laptop misslyckades.
Den fick "ERR R" vid laddning av sekundärbootblocket.  Orkar inte
debugga och fixa MBR-assembly nu dock :-)

Lycka till!
Niklas