IPMI SOL i OpenBSD

Henrik Holmboe henrik at holmboe.se
Fri Feb 29 21:43:30 CET 2008

Hej busar,

jag har skaffat mig ett par SuperMicro-servrar (med moderkort
PDSMi-LN4+ [1] och IPMI tillval AOC-IPMI20-E [2]), med syfte att
användas som brandväggar. Installerade OpenBSD och använder pf och
CARP. Allt fungerar bra, men jag har behov av att komma åt konsollen
på maskinerna och vill givetvis använda mig av IPMI. Det går att
använda IPMI för att läsa ut temperatur, fläktar osv i OpenBSD, men
jag kan inte hitta något angående IPMI SOL (Serial over LAN). Google
är inte till mycket hjälp. Är det någon som kan peka mig i rätt
riktning, eller är det helt enkelt så att det inte finns stöd för
detta i OpenBSD?

Överväger att installera FreeBSD 7 istället, där verkar SOL-stödet
finnas, samt att de verkar ha jobbat en del på nätverks-prestanda. Det
sitter 8x GigE-portar i maskinen, så jag hoppas kunna få bättre
prestanda (har dock inte gjort några vettiga prestandamätningar ännu -
om man hade mer tid...). Finns även stöd för port-trunking med LACP,
även det saknas i OpenBSD.

MVH,
Henrik

 1. http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon3000/3000/PDSMi-LN4+.cfm