FreeBSD

Michael Widerkrantz mc at hack.org
Fri Feb 22 11:36:00 CET 2008

"Stefan Lövgren" <stefan495 at gmail.com> writes:

> Jag är nybörjare på Linux och liknande operativ.  Varför kan jag
> inte köra FreeBSD från CD-skivan, som jag kan göra med dom flesta
> andra t.ex Ubuntu, Fedora, OpenSuse m.fl

Det kan du, om du väljer rätt skiva.

Traditionellt har den kanoniska distributionen av FreeBSD inte haft
någon live-CD som du kan boota och testa saker rätt av med, men det
verkar vara på väg att ändras i och med 7.0.

I stället har flera andra projekt packat om FreeBSD som live-CD. Det
mest kända av de projekten är nog Freesbie:

  http://www.freesbie.org/

Å andra sidan skall 7.0 skall komma ut när som helst
nu. Release-kanditat 2 (RC2) finns tillgänglig. 7.0 skall, om jag
förstått det rätt också innehåller en ISO med live-stöd. Jag gissar
att ISO-filen

  7.0-RC3-i386-livefs.iso

som finns till exempel här:

  ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/7.0/

Är just den, men jag har inte testat.

Jag har dock 7.0RC2 körande på en Core 2 Duo.

--
Michael "MC" Widerkrantz, http://hack.org/mc/