Re: FreeBSD på alix

Magnus Bäckström Ringman magnus.ringman at gmail.com
Thu Dec 18 11:53:15 CET 2008

2008/12/17 Björn Wallentinus <bjorn.wallentinus at abc.se>:
> [...]

Aha!  Alixarna finns i .se nu, kul.

> Kör lika dant med OpenBSD, funkar finfint! Långt bättre än den miniITX
> burk jag körde förut som väsnades massa och krashade då och då.

Jag kör NanoBSD på en Alix 2c3.

För den obekante - Snabbsammanfattingen av NanoBSD är,

Det är alldeles äkta FreeBSD, bara installerat på ett
"embedded"-vänligt sätt.  / och /usr bor bägge på en partition av
disken (== CF-kortet) och monteras readonly.  /etc och /var är
minnesfilsystem som får innehåll vid boot.

Resultatet är ett system som normalt lämnar kortet helt ifred från
skrivoperationer.

Man bygger en NanoBSD-image m h a ett script på sin FreeBSD-burk,
/usr/src/tools/tools/nanobsd/nanobsd.sh, och dd:ar över imagen till
flashkortet.

Flashkortet får normalt 3 slices - s1 och s2 från början identiska
bootpartitioner innehållandes /.  s3 innehåller /cfg, vars innehåll
vid boot kopieras till /etc (och alltså selektivt ersätter filer där.)

Uppgraderar gör man genom att bygga en ny image och dd:a över till den
för tillfället o-bootade slicen, byta aktiv partition (boot0cfg -s[12]
/dev/ad0) och boota om.

Bygget är inte jätteväl dokumenterat.  Om nån vill prova skickar jag
gärna min konfigfil som vägledning.

Magnus