Vilken server...

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Tue Dec 16 03:46:25 CET 2008

Måns Nilsson skrev:
> --On torsdag, torsdag 27 nov 2008 03.21.05 +0100 Tobias Fendin

> Historien lär vara den, att japanerna råkade läcka lite felaktiga
> designspecifikationer till kinesernas industrispioner så att kinesernas
> kopior inte skulle bli så bra. Det blev de inte. Men billigt vart det.
> Därför finns det tex ett par årsmodeller Dell vars kondingar sväller
> och dör.
>
> Även korrekt byggda ellytar åldras, genom att de torkar. Förslitning
> förekommer också; det blir inte sällan små skador på dielektrikum som
> leder till läckström när maskinen är nystartad, men det lagar sig
> [...]

Få verkar kunna det gamla tricket att skydda elektrolyter genom att
shunta dem med en liten keramkonding direkt på polerna.

Gamla elektrolyter av klassisk model hade problem med att oxid-skiktet
kunde "åldras" lite i avstängt läge, så att långsamt lägga på spänningen
för att bygga upp oxidskiktet igen hjälpte. Vet inte om samma fenomen
finns i moderna kondingar. Det är inte lika enkelt att få en tydlig bild
som det var förr..

Att kondingar slits med tiden kan jag dock vittna om. Främsta skälet är
att de blir för varma och dör i förtid. De sitter ofta för tätt och med
massa värmeproducerande elektronik alltför nära. Man kan köpa kondingar
för olika temperaturer, men smakar det så kostar det.

I slutändan så kan man konstatera att elektroniken slits. Kanske
snabbare nu än förr.

Jag har 30 år gamla synthesizers som bara behöver mild vård för att må
bra igen. Datorer är skräp på några år. Säger något. Undrar vad.

MVH
Magnus