OT: relays.ordb.org är tillbaka.

peter h peter at hk.ipsec.se
Fri Apr 11 08:40:51 CEST 2008

On Thursday 10 April 2008 18.17, Åke Nordin wrote:
> peter h ristade sålunda:
>
> Du ger visst aldrig upp.
>
> Vad var det i nedanstående som du inte fattade?
>
> En medicin ska inte vålla större skada än den åkomma
> den är insatt att kurera. Spam är bara en sida av
> problemet. Det går att detektera spamsändare och sätta
> dem i karantän, så sätt inte hela Internet i mailfängelse
> för att tant Greta inte skyddar sin dator.

Varför skulle jag ge upp en fungerande modell ? "fattade" ? Jag förstår alldeles
utmärkt att en använde i turktelekoms nät inte kan sända mig mail. Det
är avsiktligt gjort så. Skulle det högst osannolika inträffa att en
tänkande människa med mer än grus i skallen vill sända mail från
turk's nät så ser vederbörande på studesen vad som hänt och kan
agera på ett sätt så att mailet når mig. Jag skiter fullständigt om
spam inte når mig därifrån, jag vill inte ens upplåta disk för dessa
utan stänger dörren omedelbart. ( Nu är turktelekom endsast ett
exempel, jag har inget emout landet eller dess innevånare, det är ISP
turktelekom som agerar bekvämt och likgiltigt)

Att placera spam från turk i någon sorts karantän verkar dumt. Varför skall
jag ens processa dem på något sätt ? Förklara det om din pedagogoiska
förmåga sträcker sig så långt.

Analogin med livsmedel är inte så dum. I vårt samhälle har vi
bestämmelser på hur livsmedelshandlare skall vara utrustade, hur mat skall
hanteras och hur spårbaraheten skall (minst) fungera. Därmed följer att
livsmedel som säljs i härför avsedda lokaler lokaler av företag som
agerar ansvarsfullt har ett visst mått av förtroende. Att köpa
livsmedel av andra är att ta större risker. Ditt argumenterande
överfört på livsmedel skulle alltså vara att "mat köpes på första
bästa erbjudande och magasineras tills man kan undersöka om det
är farligt". Mitt agerande innebär helt enkelt att jag
håller register på "skumma affärskvarter" på precis samma sätt
som Spamcop och andra BL-providers.  På vad sätt det skadar
dina intressen ( eller "sätter  hela Internet i mailfängelse" ) inser
jag inte heller.

En utökad blockning skulle inte heller skada Internet's mail infrastruktur,
tvärtom, det skulle öka pressen på "sleazy ISP" . Invånarna
i spamträsken skulle bli hänvisade till att spamma varandra eller
att uppsöka en bättre ISP. Konkurrens är bra (Tm), om kunderna
sviker "sleazeISP" till förmån för seriösa dito så visar det
att Adam Smith's hand fungerar som Darwin's urvalsprincip, de
livsdugliga växer och de misslyckade dör ut.

Skulle man dessutom få bort MS-produkter och ersätta med fungerande och säkrare
BSD-maskiner skulle världen naturligtvis bli ännu något bättre :-)
Är inte detta något som BUS-listan skulle må bra av att propagera för ?
Eller skall vi ägna oss åt att som goda fundamentalister kasta
slagord på varandra ?

Alltså : Kör BSD och gör världen bättre, sprid ljuset !

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )