OT: relays.ordb.org är tillbaka.

peter h peter at hk.ipsec.se
Tue Apr 1 23:10:54 CEST 2008

On Tuesday 01 April 2008 16.52, Kurt Erik Lindqvist wrote:

> Hur vet du vilka block som är kapade? Det prefix som Yahoos
> mailservrar ligger i kapades i 2h och användes _tror_ man, till ett
> jätte utskick för ngr år sedan. Min poäng är att du inte vet i varje
> öögonblick vilket prefix som är kapat. Det finns tjänster som bevakar
> det dock, tex Renesys och Arbor.

Jag vet vilka block som är adsl/broadband customers. Kommer ett spam från
ett nät beskrivet som sådant så blockar jag det nätet. Enkelt snabbt
och effektivt. Här uppfattar jag att den helt dominerande mängden spam
kommer, från kapade windows-burkar på "hemmanät".
Det är npg snarare "kapade datorer" som avses , kapade nät är mera ovanligt
och kortvarigt.
Kapade datorer från t.ex. turktelecom sänder spam varenda dag.

Kapade nät ( falska BGB4 routes) har jag en lista på ( från completewhois) men
den har jag inte sett trigga.

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )