datalagringsdirektivet

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Sat Sep 22 14:16:57 CEST 2007

From: Erik Josefsson <ehj at ffii.org>
Subject: datalagringsdirektivet
Date: Sat, 22 Sep 2007 13:27:06 +0200

> Med anledning av att paf's blogpost om trafikdata i Danmark som slutar
> med orden "Can we not stop with this stupidity?":
>
>    http://stupid.domain.name/node/417

Det som är riktigt underhållande är denna teknikalitet:

http://logningsdirektivet.dk/

2.1.8. Tidspunkt for kommunikationens start og afslutning (bekendtgørelsens § 4, nr. 7)

Udbyderne skal registrere dato og klokkeslæt for kommunikationens start- og sluttidspunkt.

Kravet om tidsangivelse vil være opfyldt, hvis tidsangivelsen er nøjagtig inden for 1 sekund i forhold til en offentlig tilgængelig tidsstandard, eksempelvis UTC-tid (Universal Time, Co-ordinated).

Jaha, vad är det som är så kul med detta då?

Jo, UTC är inte erkänd tid enligt dansk lag. :)

Däremot är den offentligt tillgänglig, tack vare PHK. Men inte som officiell
dansk tid.

Tur att de skrivit så oprecist, då kan man använda sig av dansk laglig tid
(GMT+1) och GMT tolkar vi ofta till UT1 och därför är diffen mot UTC max 0,9
sekunder som det är just nu. Dessutom finns ju knappt GMT längre. Håhåjaja.

Kan väl säga att jag inte är bubblande av glädje inför resten, men men.

Det finns många "intressanta" problem med den här och andra lagar. Många gånger
flera samtidigt.

När Paf säger att man får välja sina slag så håller jag med. Ju mer man
utbildar lagstiftarna ju större är chansen att det kommer ut vettigheter.

MVH
Magnus