FreeBSD 5.5-R på gammal laptop

Åke Nordin moose at enting.se
Mon Sep 3 23:11:43 CEST 2007

G Hasse wrote:

> Varför inte göra något radikalt och prova
>
> http://www.puppylinux.org/user/viewpage.php?page_id=1
>
> FreeBSD är nog bra - men vill du nyttja hårdvaran på bästa sätt
> så är det kanske så att du måste tänka om.
>
> Att använda X med 64 MB minne är inte någon höjdare...

OpenBSD med X och fvwm rullar hyffsat på 64MB/333MHz och oerhört
väloljat på 128MB/400MHz ända tills firefox/thunderbird läckt
för mycket resurser. (OpenBSD 4.0 är det jag kör på "skräpmaskinerna",
orkar inte uppdatera dom annat än under mellandagarnas stillhet.)
Det borde finnas liknande windowmanagers till FreeBSD också. Jag
tror dock man får köra något annat än mozilla-program eller java
på 64MB.

Jag kör en 64M toshiba med liknade specar (fast 12" i st f 10,4")
på jobbet som portabel terminal. Den går som tåget, men jag kör
mest xterm, emacs  och lynx el. liknande. Links+ _kan_ funka bra
(grafisk, men ganska minimal) men det är inte vad vi använder den
till.

--
 .
 Ake Nordin <moose at enting.se> Unix/net geek, Netia.se consultant.