USB 3G Modem?

Örjan Larsson orjan at sm4tfe.com
Fri Oct 26 17:57:48 CEST 2007

On 26 okt 2007, at 17.24, Kenta Berggren wrote:

> Hur får man till ett 3G USB MODEM från Telenor i  en FreeBSD?
> Finns det några möjligheter?

Har inte UMTS-adaptern kvar, och körde den under OS X. Men inom
parentes så är man inttresserad av mobilt bredband med täckning, så
ha även en koll på www.nmt.net och deras D20 enhet.

Körde i nedre norrland i somras, och jag kunde nästan räkna ut vart
Tre (samma master som Telenor där) skulle sluta fungera, medan NMT
gick som tåget nästan överallt
(utom ljungdalen, däemot OK på flatruet samt förstås funäsdalen.
Vissa problem även i nedersta delen av Röros)
Och routern fungerade som tåget mot allt jag kopplade in, som kunde
snacka ethernet över tråd eller 802.11g.

Örjan Larsson