3ware och disk geometri.

Mathias Stjernström mathias at globalinn.com
Thu Oct 25 11:26:02 CEST 2007

Hej,

Sitter med en supermicro som jag försöker installera freebsd 6.2 på.

Servern har ett 3ware 9550sxu-4lp med 3 st 750GB SATA diskar inkopplade.

Diskarna sitter i en RAID 5 konfiguration vilket ger en storlek kring
1.3 GB

När jag kommer till fdisk så klagar den på geometrin efter varje
tangenttryck.

WARNING: a geometry of 182361/255/63 for da0 is incorrect uing a more
likely geometry.
If this geometry is incorrect or you are unshure wether or not it`s
correct, please consult the hardware guide in the documentation
submenu or use the geaometry command to change it now.

Allt jag kan finna på nätet är: "det är bara en varning, freebsd
använder inte BIOS värdena så kör på, det har fungerat för oss."

Jag verkar kunna köra igenom hela installationen och allt ser ut att
fungera sånär som fdisk som inte går att starta pga felaktig disk
geometri. Jag känner mig lite tveksam till att jag har en sådan
varning men som jag bara ska ignorera...

Vad säger ni, någon erfarenhet av liknande problem?

Med vänliga hälsningar,
Mathias