Tomglas

G Hasse gh at raditex.se
Mon Oct 8 02:09:02 CEST 2007

On Sun, Oct 07, 2007 at 11:31:57PM +0200, Thomas Nyström wrote:
> Än är inte undrens tid förbi....
>
> I dag så upptäckte jag att det stod något konstigt i displayen
> på en tomglas-automat hos ICA Kvantum Sickla. Det såg vid en hastig
> blick ut som ett MS-dos-fönster.
>
> En närmare studie visade att det var en UNIX som hade stängt av sig!

Det var ju konstigt. (Att Unix stängt av sig - det brukar inte
mina burkar göra - men så är det ju FreeBSD jag använder...).

$hostname
temp.xxx.com
$uptime
 5:21AM  up 692 days,  6:09, 0 users, load averages: 0.02, 0.03, 0.00

Hur som helst. Jag har lekt med Atmels NGW100 ett tag.

http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?family_id=682&family_name=AVR32+32%2Dbit+MCU%2FDSP&tool_id=4102

Jättekul hårdvara för 670 SEK. (Svår att få tag på fortfarande...)
Jättelätt att bygga mjukvara och lägga på SD-kort.

Om man kombinerar detta kort och kicad
http://iut-tice.ujf-grenoble.fr/kicad/

Så borde man kunna erbjuda marknaden trevliga lösningar till
mycket låga priser. Kicad borde vara biljetten till att kunna
sprida cadlösningar till det stora flertalet.

Jag funderar allvarligt på att basera en ny Ipio modul
(http://www.ipio.nu) på denna processor och skulle
kunna tänka mig att slänga in en hyfsad slant om någon
vill sätta sig och göra cad. Förutsatt att det är med kicad
och att allt som görs är fritt att använda för alla som vill!

--
Göran Hasse

Göran Hasse            email: gh at raditex.se     Tel: 08-6949270
Raditex AB             http://www.raditex.se
Planiavägen 15, 1tr                             Mob: 070-5530148
131 34  NACKA, SWEDEN                         OrgNr: 556240-0589
VAT: SE556240058901